LANCIA’S TIJDLOZE WAARDEN

Lancia: Italiaanse genialiteit, in de rallysport en op de rode loper

Lancia staat van oudsher voor tijdloze stijl en elegantie. Maar is ook de houder van een ongeëvenaard aantal records in de rallysport.

LANCIA-ICONEN DOOR DE JAREN HEEN

Negen legendarische modellen waarmee Lancia de autowereld inspireerde

De waarde van het culturele erfgoed van Lancia is moeilijk alleen in woorden te vatten: de unieke bijdrage van het merk aan de automobielhistorie en de reputatie die het merk wereldwijd geniet, valt eigenlijk alleen goed te begrijpen door het bekijken van de auto's. Ontdek hier de negen iconische modellen die aan de basis stonden van Lancia's renaissance.

Aurelia B20

De onvergetelijke Lancia Aurelia werd geproduceerd van 1950 tot 1958. Hij was meteen een groot commercieel succes en boekte als B20 GT talloze overwinningen in rally’s en races in zowel Italië als de rest van de wereld.

Aurelia B24 Spider

De grote comfortabele en mechanisch verfijnde Aurelia sedan was de 's werelds eerste in serie geproduceerde auto met een V6-motor. Andere bijzonderheden waren de onafhankelijke wielophanging en een versnellingsbak die samen met het differentieel tegen de achteras was gebouwd. Het model markeerde het begin van een generatie Lancia’s die werden vernoemd naar oude Romeinse wegen. De open B24 Spider schreef filmgeschiedenis in 'Il Sorpasso', met Vittorio Gassman aan het stuur.

Flaminia

De Flaminia was het resultaat van een ingrijpende doorontwikkeling van de Lancia Aurelia. Uitgerust met een 2,5-liter V6, onderscheidde hij zich van zijn voorganger door een modernere vormgeving, onder andere met voor die tijd kenmerkende staartvinnen. Qok qua luxe aan boord bood hij een flinke stap vooruit. Een speciaal gebouwde cabrioletversie met verlengde wielbasis is tot op de dag van vandaag in gebruik als de officiële staatsieauto van de president van Italië.

Fulvia Coupé

Met zijn overwinning in de Rally van Monte Carlo van 1972 gaf de Lancia Fulvia Coupé 1.6 HF een enorme boost aan de populariteit van de rallysport in Italië. Daarmee maakte hij de weg vrij voor een reeks legendarische opvolgers waarmee Lancia de rallyracerij lange tijd zou domineren, zoals de Stratos, de Rally 037, de Delta S4 en tot slot de Delta Groep A, die een recordaantal overwinningen op zijn naam schreef.

Beta

Ontwikkeld onder de projectcode 'Y1', was de Beta het eerste nieuwe model dat Lancia uitbracht na de overname door Fiat in 1969. Met zijn wielbasis van 254 centimeter koppelde de in 1972 geïntroduceerde sedan ruimte en comfort aan bovengemiddelde prestaties en een uitzonderlijk goede wegligging. De drie jaar later gepresenteerde Beta HPE, ontworpen door Pininfarina, voegde daar nog een flinke dosis sportieve elegantie aan toe.

Stratos

Als nieuwe rallywapen van Lancia's raceteam Squadra Corse HF, maakte de spectaculaire Stratos zijn debuut in de Rally van Corsica van 1972. Uitgerust met de 2,4-liter V6-motor van de Ferrari Dino die centraal in het stevige chassis was gemonteerd, won hij drie keer op rij de Rally van Monte Carlo. En dankzij de Stratos won Lancia ook drie maal de constructeurstitel in het wereldkampioenschap rally.

Gamma

De Gamma sedan werd gepresenteerd op de 46e Autosalon van Genève in juni 1976. Daar werd ook een elegante coupéversie aan pers en publiek getoond, maar die zou pas een jaar later op de markt verschijnen. Geheel in de traditie Lancia onderscheidden beide modellen zich met hun exclusieve design, verfijnde klasse en hoge comfort.

Delta

In 1979 bracht Lancia een nieuwe compacte 5-deurs sedan uit naar ontwerp van Giorgetto Giugiaro: de Delta. Meer nog dan de Fulvia zou deze uiterst verfijnde middenklasser een onuitwisbaar spoor in de rallygeschiedenis achterlaten.

Rally 037

De Lancia Rally 037 werd speciaal ontwikkeld voor de rallysport, maar voor de Groep B-homologatie werden ook tweehonderd straatversies gebouwd. De auto werd voor het eerst ingezet in 1982, maar de doorbraak kwam pas in 1983, toen Lancia dankzij de één-twee van Röhrl en Alén in de Rally van Monte Carlo de constructeurstitel in het wereldkampioenschap rally pakte. Dat de Rally 037 daarbij de Audi Quattro met zijn nieuwe en veelbelovende concept van permanente vierwielaandrijving aftroefde, gaf zijn successen extra glans.

ICONEN VAN STIJL EN KLASSE

Elegant van nature

Sierlijke carrosserielijnen, verfijnde interieurs en vooruitstrevende techniek: sinds zijn ontstaan in 1906 maakt Lancia auto's die zich onderscheiden als iconen van klasse en typisch Italiaanse elegantie.

LANCIA IN DE RALLYSPORT

De legende leeft voort

De naam Lancia is onverbrekelijk verbonden met de historie van de rallysport. Dat gaat terug tot 1963, toen Cesare Fiorio onder de naam HF (High Fidelity) Lancia’s eigen rally- en racingteam oprichtte. Na enkele aanloopjaren brak begin jaren 70 een periode van ongekende rallysuccessen aan, met legendarische auto's als de Fulvia, Stratos, 037 en Delta Integrale.

  

Blijvende
merkwaarden

Trends komen en gaan, gewoontes veranderen. Maar de merkwaarden van Lancia zijn nog altijd hetzelfde als meer dan honderd jaar geleden.

 

 

Mis het laatste nieuws uit de Lancia-wereld niet

1 #section-models#

#selectModels#

2 #section-anagraphic#

#AnagraficText#

Required field
Required Field
Required Field
Required field
Required Field
Required Field
Required Field
* Mandatory fields
#informative_1#
#informative_2#
#informative_3# #informative_19#
#informative_8#
#informative_12#
#informative_16#
3 #section-dealer#

#dealer_title#

#dealer_new_cap#
#dealer_update#
#dealer_list#
#dealer_update#

#titolo_box_1# #nome# #cognome# #titolo_box_2#

#titolo_box_3#

#dealername#
#dealeraddress#
#dealercap# #dealerCity#